Saturday, November 08, 2014

Pizza

n Aku suka gila makan tom yum pizza. Selalu beli dekat Aeon. Hehe
Ni dah hujung minggu terasa macam dah mula rindu. ohh sakitnya rindu ini T_T



Ni aku buat ikut resepi dekat Youtube. Tapi kasi adjust sikit. Hehe. Topping letak ayam. Aku nak letak capsicum sekali tapi takde. Sebenarnya bukan takde tapi sebab aku tak perasan. Wuuu T_T aku ada terjumpa capsicum tu lepas dah siap masak, dah siap makan. Sadisnyaa. Tapi takpela. Lain kali buat lagi. Hehe memandangkan sedap. 

Kat rumah takde mozzarella so bantai guna yang cheese keping tu. Whatever rasa dia sama ja. 

Sedap sangat T_T
Terharu sampai nangis.. hahahaha

Halia sama besar dengan bawang merah (shredded) 
1 bawang merah (shredded) 
1 lada merah belah tengah buang biji potong kecil (aku letak 2 :P)
1 batang serai potong halus-halus
1 sudu besar lada boh (chilli paste)
1 sudu besar perahan limau (purut ke kasturi tak peduli)
1 sudu sos ikan
aku ada letak garam kalau tak silap. hehe. kau kasi adjust sendiri la.

Campur semua pastu gaul dengan ayam yang dah rebus pastu letak atas base pizza. Tabur cheese. Masuk dalam oven. Bila dah rasa masak dan kering. Keluarkan pastu boleh makan.

//ayam rendam, rebus dalam air asam biar hilang hanyir
//aku bakar dulu crust pizza 30 minit baru letak topping pastu bakar   balik

Pizza crust 
1/4 tepung
Air (letak suka hati, takyah panas pun takpe)
Yeast (letak suka hati juga. ni buat bau ja)
Garam (letak suka hati)
Butter (letak sukahati. Sikit ja. Aku rasa dalam 1 sudu lebih)
Gula (letak sikit. tak ada pun takpe)

ni namanya 1/4 tepung. haha
Gaul jadi doh. Kalau keras tambah air. Kalau lembik tambah tepung. Texture dia macam doh donat takpun roti. Kalau susah sangat, macam play doh pun boleh. Pastu letak dalam loyang. Bakar. Loyang jangan lupa letak tepung sikit supaya nanti base pizza tak melekat.
//jangan nak guna tepung naik sendiri
//kalau malas beli je yang frozen tu. haha. lagi senang.




Ni Iman punya. Sebenarnya dia request nak pepperoni pizza. Tapi pepperoni tak beli lagi so buat yang ni ja. 

First layer
Sos. Apa-apa. Aku letak sos blackpepper, sos cili, sos tomato. Ratakan.

Second layer.
1lbs ayam atau daging cincang.
2 bawang merah (blend)
2 sudu besar tomato puree
1/2 sudu besar white/black pepper
garam
Tumis semua sampai wangi dan kering.

Third layer.
Sosej (suka hati nak berapa banyak atau brand apa)
Mayonnaise 
Sayur/ kekacang (suka hati la nak letak apa-apa pun)
Gaul.

Tabur cheese. Letak serbuk oregano atas dia. Bakar sampai masak. Biasanya 30-40 minit.

Makan laaaa.... \(@ ̄∇ ̄@)/

Kalau malas buat pegi order dekat Domino's sana. Jangan lupa ajak dan belanja aku sekali tau. Hahahahahha. Jk xD


No comments:

Post a Comment