Tuesday, September 29, 2015

Resepi Kek Coklat Kukus Tutup Sebelah Mata pun Boleh Buat







Aku senanye dapat resepi ni dari Facebook hahaha
Cikgu Bio aku share hahahahaha
Pagi pagi lapar tengah scroll tetiba nampak benda alah ni
Senang pulak tu kan
huehuehuehue


Tenkiu tuan resepi muah siked
semoga pahala berpanjangan <3 <3



















Aku bagitau kau la resepi ni banyak siot kiranya family serving aah
so aku bawak pegi sekolah suka kekanak hahaha
My friends be like, 








"Apa tu nampak sedap je."



"Kau nak? Amik ah."



"Omg sedapnya especially atas dia. Kau buat?"



"Aa."



"Waa pandainya kau buat. Sedap!"



"Ha Ha Ha Ha ._. arigatou gozaimasu."


















Ingat nak bagi junior I banyak siked tapi classmates I da makang, nasib baik dapat save satu slice untuk awok. 
//Junior I comel btw hahahaha





























Aku rasa chocolate lover suka la kot

Topping dia kemain sebab agak chocolate rich

Ich magst schokolade~



















and topping dia leleh leleh lol
Aku rasa topping dia la yang best kau letak atas kek coklat biasa pun sedap
rasa macam, 













hidup kau dah lengkap.























duh, I'm exaggerating 














Resepi Kek Coklat Kukus Tutup Sebelah Mata pun Boleh Buat


(kek)
Bahan A
1 cwn gula pasir
1 cwn koko
1 cwn susu cair
1 cwn minyak masak
1/2 cwn susu pekat

Bahan B
3/4 cwn tepung gandum *ni I guna tepung naik sendiri (self-rising flour)
1 sudu kecil bicarbonate soda *ni aku tak letak huhahuha
1 sudu kecil baking powder *ni pun I tak letak sbb guna tepung naik sendiri kn


Bahan C
4 biji telur (blend hingga kembang)
1 sudu kecil vanilla essence


  1. Campur semua bahan A dalam satu periuk. Masak hingga mendidih guna api kecil. Sentiasa kacau.
  2. Dah mendidih, tutup api. Sejukkan.
  3. Masukkan bahan B & C dalam A secara selang seli. Kacau rata.
  4. Masuk dalam bekas. Isi separuh sebab kek ni naik.
  5. Bila air kukusan dah mendidih, baru masukkan kek.
  6. Lebih kurang 10-15 minit baru masak. Tapi tengok saiz bekas jugak. Kalau besa lama. Kalau kecik kejap.
  7. Tutup penutup pengukus dengan kain supaya air tak menitik.
  8. Bila dah masak, sejukkan baru tuang.
  9. Nak tau dah masak, cucuk tengah dengan lidi. Kalau angkat tade kesan batter kek, dah masuk la tu.






(topping cokelet cair)
1 cwn koko
1 cwn susu pekat
1 1/2 cawan minyak *satu setengah tau jangan tersalah 11 lak haha
1/2 cwn susu cair dipanaskan

  1. Campur semua bahan, kacau rata
  2. Haha tapi aku buat lain. Aku tak panaskan pun susu cair tu. Letak semua dalam periuk. Bukak api. Gaul sampai rata. Takyah mendidih pun takpe. Kalau nak pekatkan, sukati.




















Itadakimasu!~









No comments:

Post a Comment